Varje gång du går i snö så syns det var du har trampat. Precis likadant är det på internet. Du lämnar alltid fotspår efter dig vilket företag kan använda för att skapa marknadsföring. Mycket av det som idag är en naturlig del av reklam på nätet har växt fram ur Facebook. Många kanske tror att det är en social plattform där man kan hålla kontakten med sina vänner, men det är inte hela sanningen. Det är också en gigantisk informationssamlare om dig och dina vänner och det som de tjänar pengar på är att erbjuda reklamplats rakt in i ditt flöde, anpassat efter vad du brukar titta på. Det är därför du får reklam från möbelföretag så fort du varit inne på en sida som säljer möbler, eller reklam för bildelar om du nyss köpt nya torkarblad.
Det är svårt att dölja alla sina spår online, och det är väl i och för sig positivt då man kan få tag i brottslingar enklare då. Och har man inget att dölja så spelar det ju inte så stor roll vad de vet om dig, eller hur? Fast jag vet att många tycker det är lite läskigt att internet vet vad man gillar och det finns sätt att slippa anpassad reklam. Stäng av intressebaserade appar, sluta använda sidor som räknar ut din personlighet och sluta dela sajter där du får reda på din framtid. Då har du samtidigt fått bort mer än 50% av de riktade reklaminsatserna.